De training Werkplekbegeleider - deel B is een verdiepingsmodule waar we ingaan op het begeleiden van het leerproces van de docent in opleiding als dit minder vanzelfsprekend verloopt. Je wilt leren om de docent in opleiding (DIO) te motiveren door juist zijn kracht aan te spreken. Het vraagt werken onder de waterlijn, voor de DIO en voor jou als werkplekbegeleider. Dit raakt direct aan het ontwikkelen van jouw persoonlijke en professionele identiteit als werplekbegeleider. Voor deze verdiepingsmodule is het van belang dat je de training Werkplekbegeleider - deel A al hebt gevolgd.
Deze cursus richt zich op docenten die een rol (gaan) spelen als werkplekbegeleider van docenten in opleiding (DIO). De cursus is ook geschikt als je betrokken bent bij het inductietraject voor nieuwe collega’s op je school. Voor deze cursus heb je eerder werkplekbegeleider module A gevolgd of een vergelijkbare coaching cursus bij een ander instituut. Als dat laatste het geval is, neem dan contact op met deeml@hr.nl om te controleren of je deze cursus kunt volgen.
Opleiden, begeleiden en coachen hebben een (inter) actief karakter, je zult in de bijeenkomsten dan ook uitgenodigd worden tot een actieve deelname. We gaan aan de slag met verschillende concepten (zie onderwerpen) die tevens worden ingezet om je te ondersteunen in het ontwikkelen van jouw identiteitsontwikkeling als werkplekbegeleider. In de bijeenkomsten variëren we met theorie en praktische oefeningen.
Om je leerproces te ondersteunen werken we met werkplektips die je in je eigen werkpraktijk kan toepassen. We vragen je ontwikkeling bij te houden en in een eindopdracht een conclusie te maken t.a.v. de persoonlijke/professionele opbrengst. Er wordt gebruik gemaakt van relevante competenties voor de werkplekbegeleider uit het VELON competentieprofiel voor de lerarenopleider.
Taken werkplekbegeleider
Als werkplekbegeleider in het VO en BVE onderwijs, specifiek op een opleidingsschool, beschik je over opleidings-, begeleidings- en coachingsvaardigheden. Je hebt de belangrijke taak docenten in hun opleiding en/of (nieuwe) collegae te ondersteunen en uit te dagen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen in de vormgeving van hun docentschap.
Dat gaat over goed leren lesgeven maar evenzeer over het begeleiden van het proces van identiteitsontwikkeling van de docent in opleiding binnen het onderwijs. Je draagt zorg voor geschikte leerervaringen en nodigt uit tot kritisch reflecteren op het handelen en de achterliggende overtuigingen. Je legt daarbij relatie tussen praktijkervaringen en theorie waardoor er beter gefundeerde alternatieven gevonden kunnen worden in het pedagogisch/didactisch handelen.
Om zelfsturing te stimuleren is de kern van de cursus het stimuleren van een onderzoekende en kritische houding bij de DIO. Uit onderzoek is gebleken dat het goede begeleidings-/coachingsgesprek een essentiële bijdrage levert aan een succesvol leerproces. Als docent beschik je over begeleidende competenties in je lesgevende taak. De rol van werkplekbegeleider heeft echter naast deze competenties ook andere competenties nodig, je leert een flankerend maar toch ander vak: je wordt coach. Door module B te volgen stimuleer je dit leerproces en spreek je bij jezelf ook een onderzoekende en kritische houding aan.
550 euro per persoon
Deze cursus gaat door bij 12 deelnemers of meer en wordt verzorgd door de Hogeschool Rotterdam. U kunt zich tot 14 dagen van te voren afmelden, anders worden de kosten alsnog in rekening gebracht. Graag willen we je vragen om bij jouw leidinggevende te controleren of hij/zij akkoord gaat dat je op de desbetreffende data de cursus bijwoont. Onze voorkeur heeft om deze cursus fysiek te laten plaatsvinden op het stafbureau van LMC-vo. Dit is afhankelijk van de op dat moment geldende coronamaatregelen. Je wordt tijdig geïnformeerd over de definitieve vormgeving en ontvangt deze informatie via de uitnodiging.